Lumea
în care trăim este într-o continuă mișcare, viteza cu care circulă informația
și cu care evoluează tehnologia fiind mai mare decât oricând. Realizarea
învățării în mediul virtual nu mai este o noutate pentru foarte mulți dintre
noi, internetul fiind principala sursă de informare pentru cea mai mare parte a
populației pământului. În acest context, în care mai ales tinerii apelează din
ce în ce mai des la calculator, și îndeosebi la internet, pentru a se informa,
pentru a învăța și mai ales pentru a-și petrece timpul liber, utilizarea
calculatorului în sala de clasă este privită ca o necesitate, și, mai mult
decât atât, ca o etapă firească a progresului. Un progres care atrage după sine
o serie de avantaje, și, implicit, o serie de dezavantaje. Acest fapt nu este
decât o ancorare la realitatea zilelor noastre, o realitate în care oamenii
devin din ce în ce mai dependenți de tehnologie și de tot ceea ce presupune
aceasta, soluția nefiind refuzul de a accepta inevitabilul ci găsirea celor mai
bune modalități de integrare a lucrului cu calculatorul în munca noastră ca și
cadre didactice într-o maniera constructivă - care să le faciliteze elevilor
accesul la informație, să dinamizeze procesul educațional și să le mențină
acestora interesul pentru învățare.
Fie
că vorbim despre utilizarea unui material Power Point, fie că vorbim despre un
soft ori un joc educațional, fie că vorbim despre învățarea de tip E-learning,
utilizarea calculatorului în clasă atrage după sine, după cum am mai spus, o
serie de avantaje și de dezavantaje lesne de înțeles.
În
opinia mea, avantajele utilizării calculatorului în clasă sunt următoarele:
În
primul rând, calculatorul asigură
învățarea prin joc. Numeroase studii și cercetări din domeniul psihologiei
dezvoltării copilului, promotorul acestora fiind Jean Piaget, au demonstrat că
la vârstele mici copiii asimilează informațiile prin joc, aceasta fiind cea mai
potrivită modalitate prin care ei acumulează cunoștințe. Tocmai de aceea, multe
produse educaționale transformă învățarea într-o activitate distractivă.
Deoarece copiii învață cel mai ușor atunci când se joacă și deoarece copiilor
le place să se joace pe computer, învățarea pe calculator poate fi soluția
ideală. Copilul învață lucruri noi fără să depună un efort special și fără să
se plictisească sau să fie distras cu ușurință. Acesta este un prim argument
care susține utilizarea calculatorului în clasă, în munca cu preșcolarii și
școlarii mici, și nu numai. Departe de a ne exprima acordul pentru ca aceștia
să-și petreacă timpul jucându-se pe calculator, suntem de părere că putem
folosi plăcerea lor pentru aceasta activitate pentru a-i determina să învețe cu
plăcere informații utile. Putem transforma, într-o manieră creativă, lecțiile
clasice în ”joculețe” pe calculator care să-i atragă și să le mențină viu
interesul pentru învățare.
Calculatorul
facilitează înțelegerea noțiunilor noi, de care copilul se apropie mai greu. Acest lucru este posibil
îndeosebi datorită faptului că acesta oferă atât suport vizual cât și suport
auditiv în învățare și face posibilă interactivitatea. Copilul nu doar ascultă
informațiile pe care trebuie să le rețină, prin intermediul anumitor softuri
educaționale el are posibilitatea de a descoperi singur unele aspecte și de a interveni
în procesul învățării.
Calculatorul
folosit în învățare ajută la consolidarea informațiilor. Informația teoretică nu este
suficientă pentru învățare, iar copilul are nevoie de situații în care să
aplice cunoștințele pe care le-a învățat. De aceea, cele mai multe jocuri
educaționale conțin o serie întreagă de exerciții prin care copilul își fixează
cunoștințele.
Un alt avantaj pe care îl oferă
învățarea prin intermediul calculatorului îl reprezintă posibilitatea testării
nivelului de cunoștințe la care a ajuns copilul. Rezultatele la test sunt furnizate
în câteva secunde, de obicei însoțite de recomandări privind felul în care copilul
își poate îmbunătăți performanța. Astfel, calculatorul te ajută să verifici
dacă cel mic a înțeles cu adevarat noțiunile noi.
Utilizarea
calculatorului în clasă face posibile modelarea și simularea fenomenelor care
nu pot fi observate în realitate. Elevul tău nu înțelege cum au loc reacțiile
chimice sau nu își poate imagina cu ușurință cum se produce o erupție vulcanică?
Computerul poate compensa cu succes dotarea insuficientă a laboratoarelor din
școli și poate ușura înțelegerea proceselor sau fenomenelor care nu sunt
evidente. În plus, copilul poate reface oricând și de oricâte ori dorește
experimentele de laborator, poate vizualiza animațiile multimedia și poate
simula diferitele fenomene naturale.
Calculatorul
facilitează rezolvarea de probleme. Prin intermediul testelor cu feedback, care atunci
când copilul greșește, îi oferă indicii de rezolvare (atât indicii teoretice,
cât și sub forma unor probleme asemănătoare). În felul acesta, pas cu pas,
copilul este ajutat să înțeleagă și să învețe cum se rezolvă diferitele tipuri
de probleme.
Totodată,
utilizarea calculatorului în clasă îl va ajuta pe copil să-și exerseze procesele gândirii, să-și perfecționeze viteza de
reacție la anumite sarcini și să-și formeze un anumit algoritm de învățare. Un
algoritm care-i va permite să gândească logic și ordonat, urmând anumiți pași
meniți să-l ghideze spre rezolvarea exercițiilor și problemelor cu care se
confruntă.
Pe
de altă parte, există și numeroase dezavantaje ale utilizării calculatorului în
clasă, dintre care amintim:
O
posibilă dependență de calculator, accentuată și de faptul că inclusiv la
școală învățarea este mediată de către acesta. Tendința elevului de a apela la
calculator pentru orice activitate pe care o are de realizat și uneori de a
prelua informațiile cu ajutorul acestuia, fără a le mai trece prin filtrul
propriei gândiri.
Scăderea
interesului pentru consultarea surselor de informare în format fizic, scăderea interesului pentru lectură și pentru maniera ”clasică” de predare și învățare a unui anumit conținut.
Impresia
de pasivitate în gândire, determinată de faptul că prin intermediul
calculatorului informațiile doar i se dau elevului și că acesta nu mai este
provocat să le descopere singur, să fie el însuși promotorul propriului proces
de învățare. Acesta nu este un
dezavantaj real al utilizării calculatorului în clasă ci depinde mai degrabă de
abilitatea cadrului didactic de a face din acest procedeu/din această metodă un
succes sau un eșec. Orice material, indiferent de maniera în care i se predă
elevului, poate fi asimilat de către acesta ca un conținut teoretic ”frumos
ambalat” ori ca pe un prim pas spre descoperirea unor informații noi. Dacă
dascălul alege să-i ofere elevului prin intermediul calculatorului doar un
conținut teoretic, fără a-l provoca să fie parte a învățării, este în
totalitate greșeala lui.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu