sâmbătă, 4 ianuarie 2014

Prezentarea articolului: Manualul digital – perspectiva pedagogică, Autor: Constantin Cucoș


                                                                                                            
        Prezentarea unui articol de specialitate




Sursa:
Revista TRIBUNA învățământului -  Revistă națională de știință, educație și cultură

Articolul: Manualul digital – perspectiva pedagogică

Autor: Constantin Cucoș


Articolul de specialitate pe care am ales să-l prezint se intitulează Manualul digital – perspectiva pedagogică, este scris de către Constantin Cucoș, profesor universitar la Universitatea “Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi, doctor în Pedagogie și director al Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic, și a apărut în numărul online, din luna mai, al revistei Tribuna învățământului. Motivul pentru care am ales acest articol este acela că, în opinia mea, este extrem de util ca orice student care se pregătește să devină un bun practician în învățământul primar să țină pasul cu schimbările propuse de către factorii decizionali în ceea ce privește procesul de învățământ, mai ales atunci când acestea îi pot afecta activitatea la clasă. Un astfel de exemplu este și propunerea de utilizare în școala românească a manualelor digitale în locul celor tradiționale, propunere analizată din punct de vedere pedagogic de către domnul Constantin Cucoș în articolul mai sus menționat.

”Trecerea de la manualul clasic la cel digital”, afirmă autorul, ”se înscrie într-un curent mai larg, cel al digitalizării și al virtualizării culturale. Suporturile culturale actuale, ca și mediul de transmitere a acestora, nu aveau cum să nu fie influențate de inovările tehnologiilor de informare și de comunicare. Cartea veche sau contemporană, tabloul din sala de expoziție sau muzeu, concertul sau un spectacol oarecare pot fi consultate/ ascultate/apreciate și prin intermediul „dubletelor” digitale ce ne parvin fie prin intermediul unor suporturi informatice (DVD-uri, de pildă), fie prin magistralele internetului.
Introducerea manualelor digitale ridică însă și unele probleme pedagogice, dincolo de cele de ordin economic, sociologic sau de politică educa­țională. O schimbare a suporturilor de învățare se cere a fi evaluată și din perspectiva psihologiei învățării și a unui cadru didactic, pentru a identifica atât consecințe benefice, cât și unele eventuale pericole pe termen mediu sau lung.
Învățarea prin intermediul manualelor digitale favorizează structurile metacognitive, competențele de asociere și de integrare a cunoștințelor, pe orizontală sau verticală, intra sau interdisciplinare. Aceasta înseamnă că elevii trebuie să posede deja competențe de bază, de citire, recunoaștere, interpretare a semnelor etc. ce pot fi achiziționate cu precădere prin intermediul suporturilor tradiționale. Mai mult chiar, la un moment dat, informația poate fi dată doar parțial, aceasta fiind generată plenar de/împreună cu elevul. Din acest punct de vedere, apare întrebarea: de la ce vârstă (clasă) ar deveni optimă introducerea învățării pe bază de manual informatizat. Pe de altă parte, ușurința cu care copiii de vârstă preșcolară se atașează de doritele și (aproape) omniprezentele tablete poate fi considerat unul din argumentele care ar încuraja implementarea mai timpurie a digitalului în procesul educațional.
Cu toate acestea, trebuie studiat, de pildă, dacă învățatul scris-cititului este oportun prin intermediul manualelor digitale. Din perspectiva antropologică, nu e necesară, în dezvoltarea unui individ, și o etapă de interacțiune „naturală” cu un obiect real care este cartea școlară? „Buchia” cărții are doar o valoare literar-sentimentală, nu constituie și o necesitate ce condiționează dezvoltarea normală a unei persoane?
Unele cercetări de psihologia învățării arată faptul că studiul pe bază de suport real este mai profund și asigură o durabilitate mai mare a ceea ce se încorporează. O serie de marcatori existenți în corpul secvenței de parcurs (sau adăugați de cel care învăță) conduc la o retenție mai puternică și la o procesare mai înaltă a ideilor supuse atenției. În plus, interacțiunea prin intermediul analizatorilor cu suportul de pe care se învață este diferită, ca intensitate și timp, suportul digital presupunând precauții sau restricții de natură medicală.
Nu putem previziona cum va arăta viitorul și ce înfățișare sau putere de pătrundere vor avea noile tehnologii. Cert este că astăzi și, după cât se vede, măcar în următoarele două-trei decenii, analogicul și digitalul vor coexista. Din acest motiv, stiloul și touchpad-ul trebuie să se întâlnească în același ghiozdan/geantă/rucsac măcar o bună perioadă de acum încolo. Renunțarea la suporturile fizice ar constitui un handicap, așa după cum astăzi o carență evidentă ar fi (și) ignorarea dezvoltării aptitudinilor digitale.
Poate că structurile decizionale ar trebuie să nu se grăbească, adoptând prin „decret” trecerea totală și dintr-o dată la manualul digital, în necunoștință de cauză, înainte de evaluarea unor consecințe. Se cer a fi derulate o serie de studii și un program de pilotare simultan cu crearea, dezvoltarea și testarea unei „bănci” de manuale digitale care să poată fi accesate printr-o pluralitate de mijloace deja existente. Nu trebuie uitat faptul că unificarea (poate chiar impunerea) suporturilor de același tip (cum ar fi e-reader-ul, tableta) ar conduce la accentuarea unor decalaje, dat fiind că acestea sunt încă scumpe, iar sistemul românesc de învățământ nu poate suporta, financiar vorbind, astfel de cheltuieli.”
            Maniera critică și totodată originală de raportare a autorului la problematica abordată, accesibilitatea limbajului și justețea argumentelor aduse pot servi drept exemplu oricărui cadru didactic, la început de drum sau cu o oarecare experiență; un exemplu de bună practică, de implicare și de adoptare a unei poziții ferme a dascălului în fața oricărei decizii care se ia cu privire la procesul de învățământ și care privește în mod direct munca sa de zi cu zi, în fața căreia acesta este îndreptățit să ia atitudine și să-și exprime punctul de vedere.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu